logga_hemsida_okt 2017

Hösten är här och det kan vara dags att ägna sig åt lite höststädning på LinkedIn.

  • Gå igenom (hela) din LinkedIn-profil - har något hänt sedan sist som bör finnas med i din profil - eller tas bort? Är innehållet relevant för dig och dem du vill skall hitta dig?
  • Är din LinkedIn-profil sökordsanpassad? Har du t.ex. rätt och aktuella kompetensord i den delen av din profil? Vad står i din viktiga titelrad?
  • Testa hur effektiv du är på LinkedIn - extra viktigt för egenföretagaren - genom att mäta ditt SSI - Social Selling Index.
  • Klicka här för att läsa min steg-för-steg-guide hur du enkelt mäter ditt SSI och för att lära mer om både SSI och hur du kan använda LinkedIn. Vad får du för SSI-värde idag?
Läs hela inlägget »

Nyligen lyssnade jag på ett samtal från USA där ledande CV-experter diskuterade framtiden för CV:t.

Lika lite som det papperslösa samhället tagit över är CV:ts framtid hotad.

MEN det betyder inte att CV:t inte kan komma att ändras. 

Många tror att LinkedIn rakt av kan ersätta ett CV. Då får man tänka om. I ett CV kan t.ex. information finnas med som INTE kan finnas i en Linkedin-profil. Nyligen tog jag t.ex.bort en hel del saker som inte passade i LinkedIn-profilen men som behövde finnas i CV:t. T.ex. att man vänt en missnöjd underpresterande avdelning eller exakta belopp på det man åstadkommit hos olika arbetsgivare.

Vi som deltog i samtalet fick veta att idag har 30% av HR-avdelningarna en dedikerad "social recruiter" och att 70% använder sociala medier för att granska kandidater. Siffrorna är från 2017.

Vi fick också veta att alla rekryterare ville att den jobbsökande "laddade upp" sitt CV som bifogad fil. Många får jobb eller får komma på intervju genom nätverkskontakter MEN det gäller fortfarande att man kan visa upp ett CV som på rätt sätt visar hur kvalificerad man är, kontakterna hjälper bara fram till intervjun. 

En annan aspekt av CV och sociala medier är att ett CV kan och bör anpassas till varje tjänst man söker. På sociala medier kan du enbart ha en enda profil. Tänkvärt.

Det gäller att vässa sina profiler oavsett plattform. Med tanke på att 87% av HR/rekryterare använder t.ex. LinkedIn och endast 36% av de som söker jobb är aktiva på LinkedIn finns det en del att jobba på - för dem som vill byta arbetsgivare.

Vilka som är aktiva på LinkedIn respektive t.ex. Facebook skiljer sig också åt. Generellt sett kan man säga att ju högre upp i jobbhierakierna en person kommer desto mindre sannolikt är det att de hänger på Facebook. Mellanchefer och uppåt väljer helt klart LinkedIn som sin plattform. 

AI
Hur kommer AI påverka CV? Till skillnad från mänskliga rekryterare är AI inte är partiska. Mjukvaran som skall göra kandidaternas upplever av frågor och arbetstester i samband med intervjuer håller som i alla utvecklingsprojekt på att finjusteras. Den bransch där AI används mest idag är Tech-branschen. Inte så förvånande. 

Appar
Vi fick också veta att rekryteringsföretag idag inte är intresserade av att investera i App-teknologi när det gäller rekryteringsprocessen vilket jag kan förstå. Det finns säkert en hel uppsjö med appar att välja mellan. Vilken app skall branschen satsa på? Skall varje företag satsa på olika appar blir det ett "härke", en djungel som kräver att regelbundet uppdateras. Den viktiga kandidatupplevelsen kan spela in i branschens tvekan.

Till sist
Det gäller att vara fokuserad och konsekvent i hur man marknadsför sig i sociala medier. Linkedin är ett socialt nätverk MEN det är ett socialt "business" nätverk. Bra att tänka på när man postar så kallat "content". Videon som är perfekt för Instagram eller Facebook kanske inte alls funkar på LinkedIn. Gäller att tänka långsiktigt när man lägger upp innehåll eller kommenterar.

Tycker man det är svårt att marknadsföra sig på LinkedIn eller när man söker jobb är det just det som vi CV-expert är proffs på. Att leverera konkret värde till våra kunder. Att göra skillnad på riktigt.

Senast igår skrev en CV-kund följande till mig (klicka på fotot till höger).

Några timmar senare skrev samma kund. "Jag skickade ett mail + cv till XXXX i förmiddags och nu fick jag svar från dem att jag är välkommen på intervju till kontoret i YYY. Tusen tack igen för ett fantastiskt bra jobb!"

Klicka här för att läsa några andra kundcitat.

Läs hela inlägget »

Med nya utseendet på LinkedIn-profilen (mycket bättre är min åsikt) som de flesta borde ha fått vid det här laget, har viktig information blivit lättare att hitta.Jag tänker speciellt på hur man hittar kontaktuppgifter till en person på LinkedIn.

På bilden till höger kan du se hur det ser ut och var man numera hittar kontaktuppgifterna.

Klicka på "See contact info / Se kontaktinformation" för att se alla kontaktuppgifter som personen valt att visa.


 

För att redigera innehållet i din kontaktinformationsruta klickar du på pilen uppe i högra hörnet på rutan. Varje gång du ser en blå pil innebär det att du kan redigera innehållet i fältet/modulen.

Utöver vad som syns i min kontaktruta kan du lägga till - se till att de blir synliga i din profil:

  • Twitter-konto (flera), lägger du till i fliken "Account"/"Konto" under Sekretess & Inställningar.
  • Instant Messenger
  • Google Hangout m.fl.
OBS! Ta inte med när du fyller år!!!

För de flesta som är på LinkedIn är det mest relevant att skriva in sitt jobbmobilnummer. Fundera på hur du vill bli kontaktad och vilket nummer som är bäst för att nå dig.

Kanske letar du nytt jobb och då kanske jobbmobilnumret inte är det smartaste att lägga upp i sin profil, eller kanske just det smartaste. Känn efter vad just du tycker är bäst för dig. Har du kontakter utomlands kan det vara en bra idé att lägga till landskoden framför ditt mobilnummer.

Adress tycker jag att man helt kan hoppa över. Och skulle man mot förmodan fylla i en adress får man välja sin jobbadress - av säkerhetsskäl.

Jag skriver aldrig ut en persons adress när jag skriver CV, det räcker bra med att det står vilken plats/ort personen bor på. 

Du kan själv välja vilka personer som kan se din e-postadress. Se bilden under.
 

Under Sekretess & Inställningar / Settings & Privacy (som du hittar genom att klicka på lilla runda fotot till höger uppe i menyraden) väljer du fliken Privacy/Privat och menyn "Who can see your email address" / "Vem kan se din e-postadress".

Som egenföretagare har jag valt att ha min e-postadress synlig i min sammanfattning. Därför är det enkelt att hitta min e-postadress, både i kontaktinformationsrutan och i sammanfattnigen. Livrem och hängslen.

Hur vill du göra? Hur vill du bli nådd? Vill du undvika att bli uppskriven på olika sändlistor skall du kanske begränsa vem som kan se din e-post till dina 1-gradskontaker (dvs dina egna direkta kontakter på LinkedIn, 2-gradskontakter är dina 1-gradskontakters kontakter).

Kom ihåg att det är du själv som väljer (kontrollerar) vem som skall se dina kontaktuppgifter på LinkedIn.
 

Läs hela inlägget »

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etiketter