logga_hemsida_okt 2017

Sedan några månader föreslår LinkedIn olika #hashtags när du skriver en uppdatering. Bra med hashtags eftersom det ökar sökbarheten.

Om du vill kunna söka på hashtags på linkedIn behöver du byta till engelska som menyspråk (detta gör du enkelt genom att klicka på lilla runda fotot i övre högra hörna och sedan "Språk") eller använd dig av mobilappen.

En annan nyhet är att man numera kan redigera publicerade uppdateringar på företagssidan. Det var verkligen på tiden! Utrullning av denna funktion pågår (verkar det som, jag har ännu inte fått denna funktion). När du får den redigerar du genom att klicka på de tre punkterna till höger i inlägget. Här guide hur man uppdaterar sin företagssida på LinkedIn.

Vad som också är på gång är möjligheten att målgruppsanpassa inläggen på företagssidan. Ibland har jag fått nya funktioner supersnabbt, ibland som nu inte lika snabbt. Så här skall det fungera med att rikta sig på specifika målgrupper via företagsidan:

  1. Skapa ett inlägg- använda gärna en bild (1200×627 pixlar, minst 200 pixlar bred). 
  2. Välj hashtags. Precis som när du skriver vanliga inlägg (se ovan) kommer du få förslag av LinkedIn på hashtags som du ska använda. Välj någon av de föreslagna och/eller lägg till egna.
  3. Klicka på ”post settings”, välj menyvalet ”Targeted Audience”.
  4. Välj målgrupp. Om du väljer för liten målgrupp blir det som när man annonserar kan man inte publicera inlägget/annonsera. Då får man välja om tills man får en tillräckligt stor målgrupp.
  5. Spara.
  6. Publicera.

Annat nytt är att LinkedIns meddelandefunktion skall förändras. Jag hoppas detta kommer innebära att man åter får möjligheten att organisera ("tagga") sina kontakter, dvs kategorisera dem. Så var det fram tills för något år sedan men så togs den möjligheten bort. Vi får helt enkelt vänta och se vad LinkedIn väljer att göra.

Grupper kommer också göras om. Dessa har fört en mycket tynande tillvaro med överlag låg aktivitetsnivå sedan man gjorde om dem och nu vill LinkedIn ändra på detta och försöka blåsa liv i grupper igen. En större förändring är på g. Det återstår att se när den och kommer och vad den innehåller..

Läs hela inlägget »

OM du letar nytt jobb kan LinkedIn hjälpa dig. Det enda du behöver göra är att ställa in inställningen "jobbsökarpreferenser", se bilden till höger.
 

  1. När du loggat in på LinkedIn klickar du på lilla runda bilden högst upp och väljer sedan "Sekretess & Inställningar". 
  2. Välj mittfliken (Privacy) och inställningen du ser på bilden till höger.
  3. Ställ in de olika parametrarna.
Bra att veta att du när som helst kan ändra dina inställningar. 
 
Läs hela inlägget »
Jag är nummer tre från vänster i gruppen av "LinkedIn super users" Jag är nummer tre från vänster i gruppen av "LinkedIn super users"

Jag ingår i en grupp med LinkedIn "super users" (LinkedIn-experter) som bjuds in till LinkedIn nordiska huvudkontor ett par gånger om året. På dessa möten berättar LinkedIn om kommande nyheter och vi får komma med frågor och input.

På senaste mötet i slutet av maj berättade LinkedIns Nordenschef om de tre huvudtrenderna som LinkedIn ser på arbetsmarknaden i Sverige och internationellt:

  1. Kompetensbrist.
  2. Gig-ekonomin som innebär (trend just nu) att folk inte tar fasta anställningar utan i stället jobbar uppdragsbaserat. 
  3. Artificiell Intelligens (AI).
Man ser allt mer att svenska arbetsgivare söker personal internationellt och att det finns ett intresse bland arbetssökande att byta land. Till exempel lär det finns 95 000 personer utomlands som uppger att de vill jobba i Sverige. 


En slutsats man kan dra är hur viktigt det är att hålla sig "anställningsbar", att själv ta ansvar för sin egen utveckling och karriär - t.ex. genom att vara aktiva på LinkedIn och LinkedIn learning.

LinkedIns Business Operations Director EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika vanligen förkortat EMEA är en regional beteckning som används för att beskriva ett marknadsområde/affärsområde) hade flugit över från London för att berätta om mönster i användningen av LinkedIn och lyssna på vår grupps synpunkter och önskemål om framtida utveckling på LinkedIn.

Lite hårda fakta om LinkedIn: 
- Medlemmar i Europa är mer aktiva än dem i USA. Globalt finns det 500 miljoner LinkedIn-användare, 146 miljoner av dessa finns i USA, knappt 100 miljoner finns i Europa.
- Sverige ligger tvåa i världen på att läsa aviseringar, troligen pga av högt mobilanvändande - och sedan länge mycket högt internetanvändande (topp 5 i världen). 
- Holländare är mest aktiva och har flest kontakter. Inte så konstigt, Holland har i många hundra år varit en ledande handelsnation. Varje dag är 40% av LinkedIn-medlemmarna aktiva (på LinkedIn).
- I Norden använder vi messaging mindre än i andra länder.
- I snitt har medlemmar i Norden 200 kontakter. Genomsnittet på global nivå är 400.

Max antal kontakter man kan ha på LinkedIn är 30 000, själv närmar jag mig 1 000 kontakter. Det har tagit mig drygt 10 år att bygga upp det antalet. För mig är antalet kontakter inte nödvändigtvis det viktigaste utan vilka kontakter jag har - att vi har gemensamma intressen. Hur tänker du kring vilka personer du bjuder in att bli dina LinkedIn-kontakter? Tackar du ja till alla eller vilken strategi har du?

Läs hela inlägget »

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Etiketter