10 anledningar till att regelbundet jobba med sin LinkedIn-profil
- Bara 50,5% har en komplett LinkedIn-profil - många finns på LinkedIn utan att få de resultat som de kanske skulle vilja ha - och som de kan få med en bra profil och regelbunden närvaro.
- Majoriteten av LinkedIn-användarna är medlem i minst 10 LinkedIn-grupper. Genom att vara med i en grupp får du direkt tillgång till personer som inte ingår i ditt eget personliga LinkedIn-nätverk.
Genom att vara aktiv i grupper blir du synlig för ett mycket större antal personer. I grupper kan du genom att bjuda på kunskap/tips - inte sälja - skapa större intresse för din egen profil. Som helt säkert kommer få (många) fler besök framöver.
Du kan alltså kontakta personer via gruppen ni båda är med i - utan att behöva använda det begränsade antal InMail som du annars måste använda för att kontakta dem som är utanför ditt närmsta LinkedIn-nätverk. - Varje sekund får LinkedIn 2 nya medlemmar. (Det finns redan 300 miljoner användare.)
- Det vanligaste adjektivet i LinkedIn-profiler är "responsible". Genom att undvika de adjektiv som många andra använder sticker du ut - förutsatt att du har en intressant skriven profil.
- Knappt 48% tillbingar 0-2 timmar per vecka på att LinkedIn. Drygt 10% lägger ner 2-7 timmar per vecka på LinkedIn och 18% lägger ner 7+ timmar på LinkedIn/vecka - den siffran var 11% för ett år sedan. Du har allt att vinna på att vara lite mer aktiv på LinkedIn.
- År 2013 hade 30% av LinkedIn-medlemmarna 500+ kontakter. Ett år senare är den siffran 41% som har 500+ kontakter. Idag har 15% 1000+ kontakter, för ett år sedan var den siffran 8%. Det är inte 1-gradskontakterna du har mest nytta av, det är 2-gradskontakterna. Det är därför som du bör ha för vana att kontinuterligt bygga ut ditt nätverk på LinkedIn.
- Användandet av företagssidor har gått från 24% till 57%. Precis som med personnamn på LinkedIn rankar Google även företagsnamn på LinkedIn högt, dvs på sid 1-2 med sökträffar.
- Individuella uppdateringar/kommentarer har ökat från 10% till 39%. Förutsatt att dessa uppdateringar / kommentarer inte är "säljiga" (vilket tyvärr varit trenden i Sverige senaste halvåret) ger oftast dessa kommentarer ditt nätverk en bättre bild av vem du är. Därför kan det vara bra att fundera på vilka inlägg man vill kommentera - tycker jag.
- LinkedIn står för 64% av alla besök från sociala medier när det gäller att besöka företags webbsidor. Motsvarande siffra för Facebook är 14% och för Twitter 11%.
- Höga chefer använder LinkedIn huvudsakligen till att branschnätverka (22%) och för att promota företagets egen business (20 %). Mellanchefer använder LinkedIn huvudsakligen för att nätverka med andra personer (24%) och för att nätverka inom sin egen bransch (20%). Junior arbetskraft, dvs de som inte har så många års arbetslivserfarenhet använder huvudsakligen LinkedIn för att söka jobb (24&) och för att nätverka med kollegor (23%).
OM man (plötsligt) står i ett läge att man måste söka nytt jobb och har få kontakter och inte har en speciellt säljande - välskriven och optimerad - LinkedIn-profil blir det mycket att jobba in på kort tid.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Slavica Todorovic » Har du falska profiler bland dina LinkedIn-kontakter?: ”Hej, jag tror att jag har fått ngn person via Linkedin som jag starkt tror att d..”
-
Michael A. Brown » TIPS - Skapa effektiv Linkedin-profil: ”Birgitta... thank you. This has been an extremely helpful blog post. I've gone..”
-
Camilla » Vilket typsnitt passar till CV idag - 2010-talet: ”Hej Birgitta, Alltid kul och nyttigt att läsa dina inlägg. Jag ser ett slagfel ..”
-
Rolf Olsson » LinkedIn-profil inte = CV: ”Hej Birgitta! Jag både håller med och inte. Bra tips, men inte applicerbara på a..”
Bloggarkiv
Länkar
Etiketter
cv-bok karriärväxling effektiv arbetsdag ny funktionalitet på linkedin arbetsprov online status på linkedin linkedin-tips; postnummer sökoptimera effektiv linkedinprofil ansökningsbrev win-win saco identitetsstöld rekryteringsföretag relevant flöde rekommendationer på linkedin au pair webbinarie om cv nyckelord max tegmark linkedin tips mångfald mingel to-do-lista konsult-cv aktiv status professionellt intryck språkkunskaper användaravtal arbetsplatsen cv på engelska merit akademikeryrken anställningsintervju sociala medier desktop-nyheter linkedin företagssidor på linkedin linkedin-rekommendationer kina cv-utbildning digital stress mingelparty senior arbetskraft cv tips hjärnstress premium standardförfrågningar på linkedin 3e person motivationsbrev hjärnan bristyrken dolda jobb linkedintips myers briggs hashtags gig-ekonomi knyta nya kontakter artificiell intelligens uppdateringar intervjufrågor branding linkedin headline falska linkedin-profiler attraktiv kompetens lägga till kontakter på linkedin video-cv personal branding kontaktuppgifter språk söka på linkedin kreativitet varumärkesbyggande marknadsföring jobbintervju nätverkande intervju-tips arbetssökande karriär linkedin karriärtips linkedin-profil cv-tips linkedin-tips cv personligt varumärke jobb-tips söka jobb linked-tips intervjuträning nätverkstips kontaktförfrågan profilfoto foto e-mingel personligt brev karriärplanering brand buzzwords storytelling sökoptimera linkedin linkedin nyheter vett o etikett nytt jobb nyheter i linkedin bakgrundsbild på linkedin video cv seo sökoptimering proffsiga cv internationella cv kontakta rekryterare skapande framtida säkra jobb spam-sajter employer branding fast jobb läxhjälp öka din synlighet fonter jobbcoachning publicera vett och etikett på linkedin ansökan ai linkedin messaging följa upp jobbansökan jobbtips ledarskap algoritmer egenföretagare pesonlighetprofil social selling index monica renstig skills & endorsements positiv feedback läsbarhet filma cv namn-fältet sammanfattningen bakgrundsfoto ta bort kontakter från linkedin framtiden jobbmarknaden nedkopplad mingeltips disciplin emea kroppsspråk #linkedin-grupper kontaktinformation konstnärlighet karriärvägledning ssi feedback lön läxor besvara kontaktförfrågningar på linkedin typsnitt bygga ut nätverk mobiltelefon fake profiler best-practise linkedin invitationer barbie nätverksevent