logga_hemsida_okt 2017

LinkedIn - vad händer

Jag är nummer tre från vänster i gruppen av "LinkedIn super users" Jag är nummer tre från vänster i gruppen av "LinkedIn super users"

Jag ingår i en grupp med LinkedIn "super users" (LinkedIn-experter) som bjuds in till LinkedIn nordiska huvudkontor ett par gånger om året. På dessa möten berättar LinkedIn om kommande nyheter och vi får komma med frågor och input.

På senaste mötet i slutet av maj berättade LinkedIns Nordenschef om de tre huvudtrenderna som LinkedIn ser på arbetsmarknaden i Sverige och internationellt:

  1. Kompetensbrist.
  2. Gig-ekonomin som innebär (trend just nu) att folk inte tar fasta anställningar utan i stället jobbar uppdragsbaserat. 
  3. Artificiell Intelligens (AI).
Man ser allt mer att svenska arbetsgivare söker personal internationellt och att det finns ett intresse bland arbetssökande att byta land. Till exempel lär det finns 95 000 personer utomlands som uppger att de vill jobba i Sverige. 


En slutsats man kan dra är hur viktigt det är att hålla sig "anställningsbar", att själv ta ansvar för sin egen utveckling och karriär - t.ex. genom att vara aktiva på LinkedIn och LinkedIn learning.

LinkedIns Business Operations Director EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika vanligen förkortat EMEA är en regional beteckning som används för att beskriva ett marknadsområde/affärsområde) hade flugit över från London för att berätta om mönster i användningen av LinkedIn och lyssna på vår grupps synpunkter och önskemål om framtida utveckling på LinkedIn.

Lite hårda fakta om LinkedIn: 
- Medlemmar i Europa är mer aktiva än dem i USA. Globalt finns det 500 miljoner LinkedIn-användare, 146 miljoner av dessa finns i USA, knappt 100 miljoner finns i Europa.
- Sverige ligger tvåa i världen på att läsa aviseringar, troligen pga av högt mobilanvändande - och sedan länge mycket högt internetanvändande (topp 5 i världen). 
- Holländare är mest aktiva och har flest kontakter. Inte så konstigt, Holland har i många hundra år varit en ledande handelsnation. Varje dag är 40% av LinkedIn-medlemmarna aktiva (på LinkedIn).
- I Norden använder vi messaging mindre än i andra länder.
- I snitt har medlemmar i Norden 200 kontakter. Genomsnittet på global nivå är 400.

Max antal kontakter man kan ha på LinkedIn är 30 000, själv närmar jag mig 1 000 kontakter. Det har tagit mig drygt 10 år att bygga upp det antalet. För mig är antalet kontakter inte nödvändigtvis det viktigaste utan vilka kontakter jag har - att vi har gemensamma intressen. Hur tänker du kring vilka personer du bjuder in att bli dina LinkedIn-kontakter? Tackar du ja till alla eller vilken strategi har du?

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etiketter