logga_hemsida_okt 2017

Hashtags på LinkedIn och andra nyheter

Sedan några månader föreslår LinkedIn olika #hashtags när du skriver en uppdatering. Bra med hashtags eftersom det ökar sökbarheten.

Om du vill kunna söka på hashtags på linkedIn behöver du byta till engelska som menyspråk (detta gör du enkelt genom att klicka på lilla runda fotot i övre högra hörna och sedan "Språk") eller använd dig av mobilappen.

En annan nyhet är att man numera kan redigera publicerade uppdateringar på företagssidan. Det var verkligen på tiden! Utrullning av denna funktion pågår (verkar det som, jag har ännu inte fått denna funktion). När du får den redigerar du genom att klicka på de tre punkterna till höger i inlägget. Här guide hur man uppdaterar sin företagssida på LinkedIn.

Vad som också är på gång är möjligheten att målgruppsanpassa inläggen på företagssidan. Ibland har jag fått nya funktioner supersnabbt, ibland som nu inte lika snabbt. Så här skall det fungera med att rikta sig på specifika målgrupper via företagsidan:

  1. Skapa ett inlägg- använda gärna en bild (1200×627 pixlar, minst 200 pixlar bred). 
  2. Välj hashtags. Precis som när du skriver vanliga inlägg (se ovan) kommer du få förslag av LinkedIn på hashtags som du ska använda. Välj någon av de föreslagna och/eller lägg till egna.
  3. Klicka på ”post settings”, välj menyvalet ”Targeted Audience”.
  4. Välj målgrupp. Om du väljer för liten målgrupp blir det som när man annonserar kan man inte publicera inlägget/annonsera. Då får man välja om tills man får en tillräckligt stor målgrupp.
  5. Spara.
  6. Publicera.

Annat nytt är att LinkedIns meddelandefunktion skall förändras. Jag hoppas detta kommer innebära att man åter får möjligheten att organisera ("tagga") sina kontakter, dvs kategorisera dem. Så var det fram tills för något år sedan men så togs den möjligheten bort. Vi får helt enkelt vänta och se vad LinkedIn väljer att göra.

Grupper kommer också göras om. Dessa har fört en mycket tynande tillvaro med överlag låg aktivitetsnivå sedan man gjorde om dem och nu vill LinkedIn ändra på detta och försöka blåsa liv i grupper igen. En större förändring är på g. Det återstår att se när den och kommer och vad den innehåller..

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etiketter